Hurtigrute-konkurrenten Havila Kystruten må starte byggingen av to skip på nytt etter at det spanske verftet Barreras kansellerte ordren på grunn av økonomirot.
Siden august har byggingen av de to hurtigruteskipene stått helt stille på det spanske verftet, skriver Sysla.
Det tyrkiske verftet Tersan har fått den nye kontrakten om bygging av de to siste kystruteskipene. Byggingen skal starte i løpet av få uker, og planlagt levering er i slutten av 2021.
Fra før hadde Tersan allerede kontrakt på de to første kystruteskipene. Havilas nye skip skal konkurrere med Hurtigruten og gå mellom Bergen og Kirkenes. De fire hurtigruteskipene skulle etter planen vært klare til oppstart 1. januar 2021.
I en pressemelding uttaler administrerende direktør Arild Myrvoll i Havila Kystruten at han er sikker på at Tersan klarer å levere skip tre og fire.
– Tersan har kapasitet til å starte raskt i tillegg til at de har alt av underlagsmateriell og erfaring med de to første skipene. Og det vi ser på Tersan når det gjelder bygging av de to første skipene, ser veldig bra ut. De holder framdriftsplanen, og kvaliteten på arbeidet er godt, heter det i uttalelsen.
Selskapet må imidlertid bruke erstatningsfartøy den første tida fra januar neste år, i påvente av de to siste skipene.