Da koronaen slo ned som en bombe i samfunnet, stengte Norge og også Finnmark nesten helt ned.
Da ble det innført stengte grenser, og også landlovsnekt for alle utenlandske sjømenn.
Litt rart er det vel at de sjøfolkene som hadde vært her i flere måneder allerede, plutselig ble fratatt retten til å gå i land.
Nå tror vi at Finnmark politidistrikt er det eneste distriktet igjen hvor denne landlovsnekten blir praktisert.
Det betyr at i andre havner kan mannskap ferdes fritt, bare de kan dokumentere ti dagers karantene.

Nok med ti dagers karantene
Både Regjeringen, Sjøfartsdirektoratet og FHI sier det er nok med ti dagers karantene.
Men her i Sør-Varanger leser vi at også kommunelege Mona Søndenå støtter landlovsnekten politimesteren fortsatt praktiserer.
Det er vel ingen man har så god kontroll på, hvor de kommer fra etc., som sjøfolk. Agentene får full oversikt om siste havn, mannskapslister, og om det er syke om bord.
Synes kommunelegen og politimesteren at det er ok å stenge mannskap inne ombord i båter i månedsvis uten muligheter til å ta del i hverdagslivet i byen de ligger i?
Er dette ansvarlig psykososialt?
Vi trenger forklaring
Kan dere være så snille og forklare oss utenforstående hva som er grunnen til fortsatt karantene utover ti dager, som er det som gjelder for alle andre?
Vi kan jo nevne at polakker, rumenere, litauere og latviere arbeider på verftene på Vestlandet og som jordbærplukkere mange steder. De har «brakkekarantene» i ti dager, men kan arbeide på verftene og i åkeren, mens de har karantene.
Hvorfor skal våre kunder og naboer stenges inne i månedsvis? Er dette en del av et lokalt storpolitisk spill?
Etter vår mening behandler man ikke sine naboer på denne måten.
Havna i Kirkenes er avhengige av et godt forhold til våre naboer, og landlovsnekten er ikke et eksempel på det.
Fem russiske fartøy
I havna i Kirkenes ligger det i dag fem russiske fartøy. To av disse har ligget med det samme mannskapet i flere måneder. To er inne og leverer fisk, og går om et par dager.
Ett ligger til reparasjon i hallen på Kimek, og på tirsdag har de vært i karantene i 10 dager.
Politiet i Finnmark fikk etter det vi vet cirka 30 «koronastillinger» for å kunne takle merarbeidet koronakrisa medførte.
Med det antallet burde de vel enkelt kunne holde oversikt med de fartøy som ikke har vært ti dager i karantene.
Det som bekymrer oss, er måten vi behandler våre naboer og kunder på, samt at våre konkurrerende havner ikke har disse reglene. Det er grovt konkurransevridende.
Vi håpe politimesteren i Finnmark og kommunelegen i Sør-Varanger kan gi oss svar på våre spørsmål.