• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
SVA logo

Sør-Varanger Avis

  • Nyheter
  • Meninger
  • E-avis
Meny
  • Nyheter
    • Næringsliv
    • Politikk
    • Rettsvesen
    • Rundturen
    • Samferdsel
  • Kultur
  • Sport
  • Meninger
    • Leserinnlegg
    • Kommentar
    • Leder
    • Minneord
  • Magasin
  • E-avis
Logg inn
  • Tips oss
  • Bestill abonnement
  • Min side
  • Glemt passord
  • Kontakt oss
  • Kundesenter
  • Redaksjonelle tjenester
MENINGER
6 minutter lesetid

Hurtigruta – fra stolthet til skam

Stortinget endte på fem avganger i uken mellom Kirkenes og Trondheim Foto: Yngve Grønvik
Ingalill Olsen (Ap), medlem av Stortingets transport- og kommunikasjonskomite
Publisert: 16 oktober, 2020 07:00
Oppdatert: 15 oktober, 2020 15:13
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Den som skriver denne triste overskrifta er født og oppvokst på ett av de 34 anløpsstedene til hurtigruta. Hun har i sitt politiske virke stått opp for økonomisk støtte til denne Kystens riksveg nr.1, både som ordfører og stortingsrepresentant. Nå har hun nesten «gått i land».

Hurtigruta har en lang tradisjon langs vår langstrakte kyst. Kaptein Richard With startet med turer fra Trondheim til Hammerfest i 1893. Navnet «hurtigruten» kom av at de kun brukte 7 dager på turen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv har jeg reist fra Hammerfest til Havøysund med en bag med ei nyfødt lita jente i for 23 år siden. Jeg husker ennå at det var M/S «Polarlys» som fraktet min dyrebare last og meg trygt hjem den aprildagen.

M/S «Polarlys» var et smykke av et skip, gjennomført i maritim stil, kostelig utsmykket med kunst og maritime detaljer. Er det rart at vi, kystbefolkningen, var stolt over og knyttet til hurtigruta? Det var vår felles stolthet. Det var vår trygghet når uværet herjet og veger var stengt. Vi visste at vi fikk forsyninger og vi visste at vi fikk sendt ut det som var vårt levebrød – fisken.

Planlagt sosial dumping

Jeg tror ikke det er ett eneste selskap i Norge som har hatt en slik backing og slik goodwill i befolkningen. I 2020 har summen kommet opp i 856,1 millioner kroner. I 2021 er forslaget i statsbudsjettet 926,7 millioner kroner. Summen nærmer seg en milliard kroner, ikke for å frakte turister, men for å sørge for at flere damer kan reise fra fødeavdelingene langs kysten og hjem, eller at gods skal til og fra.

I mars 2020 ble ni av elleve skip lagt i opplag og kun to skip seilte langs kysten på grunn av coronasituasjonen. Norge ble stengt ned og landet var i en svært spesiell situasjon. Det var forståelse for tiltakene. Ut over våren ble flere skip satt inn og vi var på vei mot en normalisert hverdag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet startet opp cruisetrafikken sin igjen, med både M/S «Fridtjof Nansen» og M/S «Roald Amundsen». Vi vet dessverre alle hvordan det gikk. Norske sjøfolk ble permittert, betalt av statens rause ordninger mens det ble hentet inn underbetalte utlendinger.  Mange medier har påstått at timebetalingen var 29 kroner timen. Hvis det medfører riktighet er det bare en konklusjon på det  – selskapet Hurtigruten AS driver med planlagt, systematisk sosial dumping. De har benyttet seg av statlige ordninger, og sett fra mitt politiske ståsted, misbrukt de.

Grensen er nådd!

Nå, i oktober 2020, har selskapet på nytt redusert seilingene med kystruten til to båter, mot elleve normalt. Hvorfor det? Så vidt jeg vet har de ikke hatt ett eneste smittetilfelle om bord i seilingene fra Bergen til Kirkenes og ned igjen. De er ikke trukket i sin overføring fra Samferdselsdepartementet som utgjør 856,1 million kr i 2020, selv om daglige anløp er blitt til anløp hver 5. eller 6.dag. Reduksjonene langs kysten skyldes selskapets famøse cruisetrafikk.

Siden Hurtigruten AS får betalt for tjenester de ikke leverer, så kan man jo teoretisk spørre seg om Havila Kystruten AS også kan motta statlige penger uten å anløpe havner slik de er forpliktet? I statsbudsjettet for 2021 skal det utbetales totalt 926,7 million kr til kystruten. Havila Kystruten AS sin andel er 284,6 million kr.

Det har ikke vært vanskelig å forstå samferdselsdepartementets vurdering av situasjonen knyttet til at Hurtigruten AS skulle unngå trekk i sin overføring på grunn av coronasituasjonen som oppsto i mars 2020. Det er derimot vanskelig å se at dette skal fortsette slik selskapet har skaltet og valtet med underbetalte utenlandske ansatte, permittering av norske sjøfolk og medisinsk uforsvarlig håndtering av smittevern som har ført til dødsfall. Det går en grense for alt. Den grensen er nådd!

Ikke lenger stolt, men skamfull

For øvrig har jeg undret meg over at Samferdselsdepartementet i statsbudsjettet for 2020 utbetaler tilskuddet til Hurtigruten AS, mens de i 2021 skal utbetale tilskuddet til Hurtigruten Cruise AS. Er det selskapets vellykkede cruisehåndtering med døden til følge som gjør at de tydeligvis har omorganisert slik at kystruten også skal miste sitt omdømme?

Det må være verdensmesterskap i omdømmetap når jeg, som alltid har elsket hurtigruta (ikke selskapet Hurtigruten AS – som er noe helt annet) ikke lenger er stolt, men skamfull.

Det er så trist at vår kraftfulle kysthistorie skal måtte ta inn dette skammelige kapittelet.

I dag har vi i tillegg fått vite at Hurtigruten fra 1.november kun skal gå med to skip fra Bodø til Kirkenes og tilbake. To båter Bergen – Kirkenes var helt uakseptabelt, men når strekningen reduseres ytterligere går det fra galt til verre. Det ser ut som Hurtigruten får gjøre hva de vil langs kysten vår, totalt uten styring. De får attpåtil betalt 71 millioner kr for det, hver måned! Her sitter pengene løst, for nesten ingen tjeneste!

Tips SVA

E-post: redaksjon@sva.no
Nyhetstips: 909 90 700 (hele døgnet)
Gå til tips-siden

Kontakt oss

Telefon: 78 97 07 00
Adresse: Pasvikveien 1B, 9900 Kirkenes
Redaksjonen: redaksjon@sva.no // Se alle ansatte

Følg oss


Redaktør

Ansvarlig redaktør:
Gunnar Sætra

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // Reklamasjon eller klager // Om informasjonskapsler
Annonsér i Sør-Varanger: Bedriftsannonser
Logg inn på: eAvis

Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.

SVA © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no