• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
SVA logo

Sør-Varanger Avis

  • Nyheter
  • Meninger
  • E-avis
Meny
  • Nyheter
    • Næringsliv
    • Politikk
    • Rettsvesen
    • Rundturen
    • Samferdsel
  • Kultur
  • Sport
  • Meninger
    • Leserinnlegg
    • Kommentar
    • Leder
    • Minneord
  • Magasin
  • E-avis
Logg inn
  • Tips oss
  • Bestill abonnement
  • Min side
  • Glemt passord
  • Kontakt oss
  • Kundesenter
  • Redaksjonelle tjenester
NYHETER
3 minutter lesetid

Intercom avglemt av Helsevesenet

Tromsø 20190718. Fly fra Luftambulansetjenesten i Tromsø. Flyene opereres av Babcock Scandinavian AirAmbulance AS. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Rolf Randa
JOURNALIST - 920 84 430
Publisert: 12 desember, 2019 15:31
Oppdatert: 12 desember, 2019 15:31
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Babcock bekrefter at problemet med manglende internsamband i de nye ambulanseflyene er der, men at det har sin årsak i at dette ikke var beskrevet i anbudsinnbydelsen fra Luftambulansetjenesten HF (LAT HF).

Kommunikasjonsansvarlige Roger Solheim i Babcock sier til SVA at intercom ikke var bestilt fra oppdragsgiver, og kom dermed ikke med i kravspesifikasjonen til flyene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men i og med at sykepleierne har meldt dette som et behov, jobber vi med å finne en god løsning. Selskapet har tatt ansvar for å ordne saken, sier Solheim. Han vil ikke gi noen dato for når dette vil komme i orden.

Dette understreker at alt som er galt ikke bare er Babcocks feil. Verre er det at manglende intercom ikke er det eneste problemet som er påført operatøren av oppdragsgiver LATHF.

Som vi tidligere har skrevet, har Babcock slitt med at terrengvarslingssystemet TAWS har gitt falske alarmer i cockpit. Dette har etter de opplysninger vi har fått, medført at oppdrag ikke er blitt utført. I følge Luftfartstilsynet er ikke TAWS påbudt i Babcocks fly. Systemet er der fordi LATHF har spesifisert det i sin anbudsinnbydelse.

Babcock har jobbet med å finne tiltak som redusert antall alarmer fra TAWS. I forrige uke kunne Babcocks flygesjef Kent Ove Antonsen meddele SVA at det var blitt betydelig bedre, slik at antall alarmer var redusert. Men systemet virker ikke skikkelig nord for 70 grader, og skal derfor skiftes ut.

Flygesjef Kent Ove Antonsen i Babcock kunne i forrige uke fortelle at problemene med TAWS var blitt vesentlig mindre etter at de hadde snevret inn sektoren som blir scannet.

Disse forholdene viser i alle fall at det på enkelte felt har vært en mangel på faglig ekspertise når Helsevesenet skulle utarbeide anbudspapirene for luftambulansetjenesten. De har derfor grunn til å ikke skyve alt ansvar over på Babcock når problemene nå dukker opp.

.

Tips SVA

E-post: redaksjon@sva.no
Nyhetstips: 909 90 700 (hele døgnet)
Gå til tips-siden

Kontakt oss

Telefon: 78 97 07 00
Adresse: Pasvikveien 1B, 9900 Kirkenes
Redaksjonen: redaksjon@sva.no // Se alle ansatte

Følg oss


Redaktør

Ansvarlig redaktør:
Gunnar Sætra

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // Reklamasjon eller klager // Om informasjonskapsler
Annonsér i Sør-Varanger: Bedriftsannonser
Logg inn på: eAvis

Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.

SVA © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no