Babcock bekrefter at problemet med manglende internsamband i de nye ambulanseflyene er der, men at det har sin årsak i at dette ikke var beskrevet i anbudsinnbydelsen fra Luftambulansetjenesten HF (LAT HF).
Kommunikasjonsansvarlige Roger Solheim i Babcock sier til SVA at intercom ikke var bestilt fra oppdragsgiver, og kom dermed ikke med i kravspesifikasjonen til flyene.
– Men i og med at sykepleierne har meldt dette som et behov, jobber vi med å finne en god løsning. Selskapet har tatt ansvar for å ordne saken, sier Solheim. Han vil ikke gi noen dato for når dette vil komme i orden.
Dette understreker at alt som er galt ikke bare er Babcocks feil. Verre er det at manglende intercom ikke er det eneste problemet som er påført operatøren av oppdragsgiver LATHF.
Som vi tidligere har skrevet, har Babcock slitt med at terrengvarslingssystemet TAWS har gitt falske alarmer i cockpit. Dette har etter de opplysninger vi har fått, medført at oppdrag ikke er blitt utført. I følge Luftfartstilsynet er ikke TAWS påbudt i Babcocks fly. Systemet er der fordi LATHF har spesifisert det i sin anbudsinnbydelse.
Babcock har jobbet med å finne tiltak som redusert antall alarmer fra TAWS. I forrige uke kunne Babcocks flygesjef Kent Ove Antonsen meddele SVA at det var blitt betydelig bedre, slik at antall alarmer var redusert. Men systemet virker ikke skikkelig nord for 70 grader, og skal derfor skiftes ut.

Disse forholdene viser i alle fall at det på enkelte felt har vært en mangel på faglig ekspertise når Helsevesenet skulle utarbeide anbudspapirene for luftambulansetjenesten. De har derfor grunn til å ikke skyve alt ansvar over på Babcock når problemene nå dukker opp.
.